11 листопада 2016 року у Вінниці за ініціативи Асоціації розвиту суддівського самоврядування України та Вінницького апеляційного адміністративного суду, у апртнерстві з Асоціацією правників України, Ради суддів України та за підтримки проекту USAID “Нове правосуддя” та проекту ЄС “Підтримка реформ у сфері юстиції” відбувся п’ятий за рахунком Регіональний судовий форум.
Цей захід було присвячено питанням впровадження в українському судівництві «Електронного суду» та обговоренню проблемних питань судової реформи, зокрема забезпеченню дієвих гарантій незалежності українського суду і належного функціонування суддівського самоврядування.
Серед запрошених доповідачів та учасників судового форуму були присутні голова Вищої ради юстиції Ігор Бенедисюк, голова Державної судової адміністрації України Зиновій Холоднюк, голова Ради суддів України, суддя Верховного Суду України Валентина Сімоненко, член Вищої кваліфікаційної комісії суддів України Павло Луцюк, голова Вінницького апеляційного адміністративного суду Віталій Кузьмишин, суддя Львівського окружного адміністративного суду, президент Асоціації розвитку суддівського самоврядування України Володимир Кравчук, міжнародний експерт проекту ЄС «Підтримка реформ юстиції в Україні» Ельміра Міцкієне, начальник Територіального управління ДСА в Одеській області Володимир Куценко, а також провідні працівники судової органів судової влади, судді загальних та спеціалізованих судів України, адвокати, юристи, громадські активісти та представники міжнародних проектів в Україні у сфері правосуддя.
Учасниками форуму надана висока позитивна оцінка функціонуючої у Вінницькому апеляційному адміністративному суді та Київському районному суді м. Одеса такої інтерактивної послуги як «Електронний суд». Учасники форуму наголосили, що запровадження «Електронного суду» у судах України дозволить запозичити у вітчизняне судівництво позитивний досвід таких країн із усталеною формою демократії як Німечина та США. Це позитивно вплине на якість здійснення правосуддя. Стале функціонування такої судової послуги пришвидшить розгляд судових справ, спростить отримання сторонами судових повідомлень і копій процесуальних документів, дозволить учасникам процесу дистанційно ознайомитись із матеріалами відповідної судової справи, а також сприятиме заощадженню бюджетних коштів та здійснювати профілактику корупційних ризиків.
Учасники форуму висловил занепокоєння зростаючим проявам тиску на суд через застосування таких методів як зняття органами Національної поліції охорони з приміщень суддів, або незаконне внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про вчинення злочинів суддями з метою примусити того чи іншого суддю ухвалити відповідне рішення. Зокрема, було відзначено, що сьогодні в Україні до ЄРДР внесено понад триста таких записів, однак майже по всім таким провадженням не відбувається жодних слідчих дій.
І навпаки, органами Національної поліції, не дивлячись на чисельні вчинення кримінальних злочинів, передбачених ст.376 (втручання в діяльність судових органів), ст. 377 (погроза або насильство щодо судді, народного засідателя чи присяжного), ст. 397 (втручання в діяльність захисника чи представника особи) Кримінального кодексу України, не здійснюється жодних заходів, для притягнення винних до кримінальної відповідальності.
Окрім цього, обговорюючи окремі дискусійні питання незалежності судової гілки влади, учасники форуму звернули увагу на проблемні питання формування суддівського корпусу України. Зокрема, було зазначено, що тривале не прийняття Верховною Радою України відповідного Закону України «Про Вищу раду правосуддя» є прямим ризиком для здійснення реформи правосуддя в Україні.
Окремо було й наголошено на необхідності дотримання принципу незмінюваності судової влади. У зв’язку з цим, було звернено увагу на необхідності оперативного вирішення питання стосовно призначення безстроково суддів, щодо яких матеріали та рекомендації ВККС перебувають на розгляді у ВРЮ, та належного законодавчого врегулювання питання призначення безстроково суддів, повноваження яких припинилися або припиняться після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя). За результатами обговорення вказаного питання, погоджено підтримати правову позицію, неодноразово озвучено заступником голови Адміністрації Президента України О.Філатовим, щодо відсутності необхідності проходження повторного конкурсу суддями, які призначені на посади на п’ять років до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) від 02.06.2016 року, оскільки кваліфікаційне оцінювання, передбачене Законом України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 року повною мірою спроможне забезпечити виявлення можливості здійснення правосуддя щодо кожного судді за критеріями компетентності, професійності, доброчесності та етичності.
За підсумками дискусії, що відбулась на Вінницькому регіональному судовому форумі, учасники Форуму рекомендують:
Верховній Раді Україні
- Невідклано розглянути та ухвалити Закон України «Про Вищу раду правосуддя»;
Кабінету Міністрів України
- Вжити заходів щодо забезпечення належної охорони приміщень судів органами Національної поліції України;
- Звернути увагу на фактичну бездіяльність органів Національної поліції у розслідуванні злочинів проти правосуддя.
Раді суддів України:
- Продовжувати розвиток комунікації із суспільством та суддями з метою об’єктивного відображення процесів та явищ, що відбуваються в судовій системі;
- Активізувати роботу комітетів Ради суддів України та залучати до роботи комітетів суддів-членів суддівських асоціацій;
- Забезпечити належну підтримку процесу доопрацювання та внесення змін і доповнень до відповідних галузевих законодавчих актів щодо формування суддівського корпусу, у тому числі щодо оптимізації процесу призначення безстроково суддів, повноваження яких припинилися (припиняться) після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 02.06.2016 року;
Держаній судовій адміністрації України:
- Розробити план заходів для поетапного впровадження системи «Електронний суд» у всіх судах загальної юрисдикції у Україні;
- Вжити в межах своєї компетенції заходів щодо поетапного забезпечення судів загальної юрисдикції усіх інстанції та спеціалізацій технічним обладнанням відповідного рівня та якості для належного функціонування Інтернет технологій та системи «Електронний суд».